pirmdiena, 2013. gada 22. aprīlis

Aprīlis - skolēnu erudīcijas mēnesis

Pašlaik teju vai katrās ziņās viens no biežāk pieminētajiem tematiem ir plūdi dažādos Latvijas nostūros, taču iZvaigzne aprīlī ar ūdeni "rotaļājās" pavisam citādāk - skolēnu tematiskajos pasākumos Jūrmalas sākumskolā "Atvasīte" un Majoru vidusskolā. Lūk, te neliels atskats uz abiem pasākumiem!

"Atvasītē" projektu nedēļas ietvaros 4. aprīlī bijām uzaicināti ciemos pie 3. klašu skolēniem. Tā kā šiem skolēniem projektu nedēļas galvenā tēma bija "Ūdens", tad speciāli gatavojāmies un meklējām aizraujošus eksperimentus, ko veikt kopā ar dullajiem zinātniekiem. Lai gan interaktīvajā dabaszinību materiālā ir temats par saldūdeni/sālsūdeni, ūdens riņķojumu dabā, okeāniem, arī par Latvijā labi zināmo Ventas rumbu, skābajiem lietiem un citiem jautājumiem, mūsu mērķis bija sasaistīt šo materiālu ar praktisku darbošanos grupās, jo labi zinām teicienu, ka zināšanas vislabāk paliek prātā, ja darbojamies paši un redzam, kur tās pielietot.

Gribam paslavēt 3. klases skolēnu erudīciju un zinātkāri, jo mazie prātvēderi bija ļoti zinoši un atbildes uz mūsu jautājumiem sniedza gluži kā no enciklopēdijas. Taču ar īpašu aizrautību skolēni veica dažādos eksperimentus. Vai zināji, ka, uzrakstot slepeno ziņojumu uz sausas lapas, zem kuras ir slapja lapa, izžāvējot lapu un tad to atkal iemērcot ūdenī, var izlasīt slepeni rakstīto? Un kā ir ar olu - vai sāļā ūdenī tā peldēs vai grims? Un ja sataisīsim cukurūdeni? Kā skan ūdens glāzes? Vai zini, cik saspraudīšu var ielikt ūdens burciņā, kas piepildīta ar ūdeni? Un kā ūdens lauž lāzera staru? To visu mēs pētījām un mācījāmies kopā.

Pasākuma izskaņā skolēni grupās sēja dažādas sēklas, pupas un zirņus, protams, izmantojot ūdeni, nevis augsni. Līdz aprīļa beigām skolēniem ir uzdevums rūpēties par saviem lolojumiem, lai pēc tam dalītos ar mums savos novērojumos. 
Atskatu par pasākumu "Atvasītē" var redzēt šajā video.

Savukārt 16. aprīlī Majoru vidusskolas 6. klase, gatavojoties valsts ieskaitei dabaszinībās, vēlējās atkārtot zināšanas par vielām (šis temats ir interaktīvā materiāla 2. daļā). Arī ar šiem skolēniem darbojāmies gan pie interaktīvās tāfeles, gan praktiski grupās, veicot eksperimentus. Savukārt 5. klašu dullie zinātnieki darbojās ar ūdeni (ups, eksperiments ar sāli un cukuru mums neizdevās!), taisot gan cunami viļņus, gan uzstādot vietējo rekordu, pilnā ūdens burciņā ievietojot 555 saspraudītes. Šis neapšaubāmi ir Top 1 eksperiments abu skolu skolēniem! Skolēniem ļoti patika arī vērot, kā ūdens prot nozagt monētas (tāpēc atgādinājām, cik mānīgi var izskatīties akmeņi ūdenstilpnēs), kā arī karotes sadalīšanos ar ūdeni pildītā traukā. Pasākuma noslēgumā skolēni piedalījās viktorīnā, atbildot uz jautājumiem par ūdeni, kā arī meklējot īstos vārdus tautasdziesmās un sakāmvārdos, kuros minēts ūdens. 

Daudzus interesantus eksperimentus, tostarp arī tos, kurus veica skolēni kopā ar iZvaigzni, atradīsi darbā 50 aizraujoši zinātnes eksperimenti. Veiksmīgu eksperimentēšanu!

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru