piektdiena, 2015. gada 24. aprīlis

iZvaigzne eksperimentē Cēsīs

Saulainā darba nedēļas sākumā, 20. aprīļa rītā, mēs, četri iZvaigznes pārstāvji (turpmāk tekstā – iZvaigzne), devāmies Cēsu virzienā. Saule spīd, daba mostas, visiem lielisks noskaņojums. 


Cēsīs jau trešo gadu sadarbībā ar Zvaigzni ABC notiek Cēsu novada bērnu un jauniešu Grāmatu svētki. Atklāšanas pasākums norisinās Zvaigznes ABC grāmatu namā, kas atrodas pašā pilsētas centrā pie Vienības laukuma. Mājīgajās telpās skolēni iepazīstas ar rakstniecēm Ievu Melgalvi un Lauru Dreiži, bērnu grāmatu tulkotāju Mudīti Treimani, Zvaigznes ABC redaktori Gitu Andersoni un iZvaigzni. Sarunas un stāsti par grāmatām mijas ar bibliotekāru dziedātajām dziesmām ģitāru pavadījumā.



Mums tālāk jādodas uz Cēsu 2. pamatskolu, kur iZvaigzni sagaida bibliotekāre, lai aizvestu uz klases telpu, kurā darbosimies. Laika līdz stundas sākumam nav palicis daudz, tāpēc operatīvi iekārtojam klases telpu un uz katras grupas galdiņa saliekam visu nepieciešamo (šķīvīti ar maizes un ābola šķēli, joda šķīdumu, salmiņu, folija loksnes, papīra lapas). 6. klases un daži 8. klases skolēni nocietušies no gaiteņa sabirst klases telpā un ieņem savas vietas. Klase pilna – vairāk nekā 30 skolēnu! Eksperimenti var sākties!

Visupirms iepazīstinām ar sevi un to, ko darām. Tā kā eksperimenti būs par dažādām tēmām, kas atrodamas interaktīvajā mācību materiālā “Dabaszinības 5.–6. klasei” 1. un 2. daļā, iesākumā jautājam, vai skolēni zina, kas ir ciete. Visi, protams, ir pamanījuši lietas, kas atrodas uz galda, tāpēc min, ka ciete ir ābolos (vai tāpēc, ka tie ir cietāki, nekā maize?). Lai pārliecinātos par pareizo atbildi, uz interaktīvās tāfeles noskatāmies informatīvu video par cieti, kas atrodams tematā “Augu barošanās”.


Noskaidrojam, ka ciete ir kartupeļos un maizē. Lai par to pārliecinātos paši savām acīm, veicam eksperimentu: ar salmiņa palīdzību pilinām joda šķīdumu uz maizes un ābola. Rezultāti visus pārsteidz: maize iekrāsojas tumšzila, teju gluži melna, bet ābolam jods neskādē, tas ir tādā pašā krāsā, kādu redzam, – tumšbrūns. Kad visi maizi un ābolu ir appilinājuši (daži arī iekrāsojuši sevi, lai pārbaudītu, vai paši nesatur cieti), paskaidrojam, ka jods reaģē ar produktā esošo cieti, veidojot krāsainu savienojumu, ko novērojot var secināt, ka tas satur cieti.

Pirmajam eksperimentam bija nepieciešama redze, lai pamanītu, ka maize maina krāsu, tomēr ne vienmēr var paļauties uz savu redzi. Pirms pašas pārbaudes apskatām video par to, kā darbojas cilvēka acs. Pēc video noskatīšanās kopā ar skolēniem aizpildām uzdevumu par redzi. Kad tas ir padarīts, skolēni ir gatavi pārliecināties par to, ko un kā redz. Tam ir nepieciešama vien papīra lapa! Papīra lapu sarullē un pieliek pie vienas acs (svarīgi, ka abas acis ir vaļā!). Tad pie sarullētās lapas pievirza plaukstu.

Acis mūs māna vai tiešām plaukstā ir caurums!? Skolēni cītīgi un dažādos attālumos apskata savu “cauro” plaukstu. Izrādās, ka acis pasauli redz neatkarīgi viena no otras, un tikai vēlāk smadzenes saliek šos divus attēlus kopā. Tā kā parasti daļa redzes loka pārklājas, tad smadzenes uztver to kā vienā vietā esošu parādību – pat tad, ja viena acs rāda plaukstu, bet otra – gaismu papīra caurules galā.



Kad brīnumi beigušies, laiks apskatīt dažādas optiskās ilūzijas. Interneta vidē tās ir populāras, tāpēc daži skolēni jau šo to no rādītā ir redzējuši un zina “atminējumus”. Tomēr visiem ir interesanti skatīties un censties nenoticēt acīm redzamajam. Īpaši skolēniem patīk uzdevums par krāsu nosaukšanu. Pamēģini arī tu!


Turpinām eksperimentēt ar ikdienišķām lietām un parādībām. Par sarunām, sakariem un mobilajiem telefoniem. Noskatāmies video no tēmas “Pavadoņi” par interneta savienojumu caur pavadoni. Eksperimentam ir nepieciešami divi mobilie telefoni un alumīnija folija. Grupā viens skolēns piezvana otram. Pārliecinās, ka telefons skan un ir sazvanāms. Tad telefonu vairākās kārtās ietin folijā un mēģina piezvanīt vēlreiz. Šoreiz nesanāk! Skolēniem tas ir liels brīnums, viņi aizrautīgi tin to no jauna, tin mazāk kārtās un pārbauda, vai šoreiz varēs sazvanīt. Noslēpums ir tāds, ka telefoni savā starpā sazinās ar radioviļņiem. Kad telefons ietīts folijā, radioviļņi no ārpuses nevar tikt tam klāt un paša telefona raidītie signāli “netiek” ārā.


Un noslēgumā svarīgs jautājums klasesbiedriem: “Vai jūs atbalstāt cits citu?” Atbalstam ir saistība ar spēkiem un svirām. Kopīgi noskatāmies video no interaktīvā materiāla 2. daļas tēmas “Spēks un ātrums”, apskatām simulāciju par ziloņiem šūpolēs un izpildām uzdevumu par sviras izmantošanu mehānismos mums apkārt. Lai pārbaudītu, kā dzīvē uz dzīviem cilvēkiem darbojas atbalsta spēks, aicinām četrus brīvprātīgos, kuri centīsies to pierādīt. 6. klases meitenes sadūšojas veikt uzdevumu. Katra apsēžas uz krēsla, atguļas uz muguras, balstoties pret nākamās ceļiem, sadod centrā rokas. Trīs krēslus izdodas izņemt, taču ceturto nu nekādi. Skolniecei ir bail, ka viņa nokritīs un nespēs noturēties. Tāpēc šis mēģinājums neizdodas un meitenes ar lieliem smiekliem attopas uz grīdas. 8. klases puiši ir pārliecinātāki par sevi un uzdrošinās mēģināt. Viņiem izdodas! Atbalsta punkts ir atrasts, un viņi noturas bez krēsliem. Cenšoties visiem kopā pavirzīties pa apli, spēki aptrūkstas un atbalsta punkts ir zudis.


Tā arī laiks nemanot pagājis, skolēni steidzas jau uz nākamo mācību stundu, iZvaigzne sakārto izmantoto eksperimentu telpu un dodas uz Raunas ielu 1, kur plašā un interesantā ekskursijā iepazīstas ar moderno un atjaunoto Cēsu Centrālo bibliotēku. Tam seko gardas vakariņas un mājupceļš.


Vai arī tev sagribējās pārbaudīt cietes esamību maizē? Vai mēģināji ieraudzīt rokā caurumu? Vai lūkojies pēc folijas, lai ietītu savu mobilo telefonu un censtos to sazvanīt? Varbūt sarunāji trīs draugus, lai atrastu atbalsta punktus? Eksperimentē, un dzīve kļūs aizraujoša!

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru