Saulainā
darba nedēļas sākumā, 20. aprīļa rītā, mēs, četri iZvaigznes
pārstāvji (turpmāk tekstā – iZvaigzne), devāmies Cēsu
virzienā. Saule spīd, daba mostas, visiem lielisks noskaņojums.
Cēsīs
jau trešo gadu sadarbībā ar Zvaigzni ABC notiek Cēsu novada bērnu
un jauniešu Grāmatu svētki. Atklāšanas pasākums norisinās
Zvaigznes ABC grāmatu namā, kas atrodas pašā pilsētas centrā
pie Vienības laukuma. Mājīgajās telpās skolēni iepazīstas ar
rakstniecēm Ievu Melgalvi un Lauru Dreiži, bērnu grāmatu
tulkotāju Mudīti Treimani, Zvaigznes ABC redaktori Gitu Andersoni
un iZvaigzni. Sarunas un stāsti par grāmatām mijas ar bibliotekāru
dziedātajām dziesmām ģitāru pavadījumā.
Mums
tālāk jādodas uz Cēsu 2. pamatskolu, kur iZvaigzni sagaida
bibliotekāre, lai aizvestu uz klases telpu, kurā darbosimies. Laika
līdz stundas sākumam nav palicis daudz, tāpēc operatīvi
iekārtojam klases telpu un uz katras grupas galdiņa saliekam visu
nepieciešamo (šķīvīti ar maizes un ābola šķēli, joda
šķīdumu, salmiņu, folija loksnes, papīra lapas). 6. klases un
daži 8. klases skolēni nocietušies no gaiteņa sabirst klases
telpā un ieņem savas vietas. Klase pilna – vairāk nekā 30
skolēnu! Eksperimenti var sākties!
Visupirms iepazīstinām ar sevi un to, ko darām. Tā kā eksperimenti būs par dažādām tēmām, kas atrodamas interaktīvajā mācību materiālā “Dabaszinības 5.–6. klasei” 1. un 2. daļā, iesākumā jautājam, vai skolēni zina, kas ir ciete. Visi, protams, ir pamanījuši lietas, kas atrodas uz galda, tāpēc min, ka ciete ir ābolos (vai tāpēc, ka tie ir cietāki, nekā maize?). Lai pārliecinātos par pareizo atbildi, uz interaktīvās tāfeles noskatāmies informatīvu video par cieti, kas atrodams tematā “Augu barošanās”.
Noskaidrojam, ka ciete ir kartupeļos un maizē. Lai
par to pārliecinātos paši savām acīm, veicam eksperimentu: ar
salmiņa palīdzību pilinām joda šķīdumu uz maizes un ābola.
Rezultāti visus pārsteidz: maize iekrāsojas tumšzila, teju gluži
melna, bet ābolam jods neskādē, tas ir tādā pašā krāsā, kādu
redzam, – tumšbrūns. Kad visi maizi un ābolu ir appilinājuši
(daži arī iekrāsojuši sevi, lai pārbaudītu, vai paši nesatur
cieti), paskaidrojam, ka jods reaģē ar produktā esošo cieti,
veidojot krāsainu savienojumu, ko novērojot var secināt, ka tas
satur cieti.
Pirmajam
eksperimentam bija nepieciešama redze, lai pamanītu, ka maize maina
krāsu, tomēr ne vienmēr var paļauties uz savu redzi. Pirms pašas
pārbaudes apskatām video par to, kā darbojas cilvēka acs. Pēc
video noskatīšanās kopā ar skolēniem aizpildām uzdevumu par
redzi. Kad tas ir padarīts, skolēni ir gatavi pārliecināties par
to, ko un kā redz. Tam ir nepieciešama vien papīra lapa! Papīra
lapu sarullē un pieliek pie vienas acs (svarīgi, ka abas acis ir
vaļā!). Tad pie sarullētās lapas pievirza plaukstu.
Acis mūs
māna vai tiešām plaukstā ir caurums!? Skolēni cītīgi un
dažādos attālumos apskata savu “cauro” plaukstu. Izrādās, ka
acis
pasauli redz neatkarīgi viena no otras, un tikai vēlāk smadzenes
saliek šos divus attēlus kopā. Tā kā parasti daļa redzes loka
pārklājas, tad smadzenes uztver to kā vienā vietā esošu
parādību – pat tad, ja viena acs rāda plaukstu,
bet otra – gaismu papīra caurules galā.
Kad
brīnumi beigušies, laiks apskatīt dažādas optiskās ilūzijas.
Interneta vidē tās ir populāras, tāpēc daži skolēni jau šo to
no rādītā ir redzējuši un zina “atminējumus”. Tomēr
visiem ir interesanti skatīties un censties nenoticēt acīm
redzamajam. Īpaši
skolēniem patīk uzdevums par krāsu nosaukšanu. Pamēģini arī
tu!
Turpinām
eksperimentēt ar ikdienišķām lietām un parādībām. Par
sarunām, sakariem un mobilajiem telefoniem. Noskatāmies video no
tēmas
“Pavadoņi” par interneta savienojumu caur pavadoni.
Eksperimentam ir nepieciešami divi mobilie telefoni un alumīnija
folija. Grupā viens skolēns piezvana otram. Pārliecinās, ka
telefons skan un ir sazvanāms. Tad telefonu vairākās kārtās
ietin folijā un mēģina piezvanīt vēlreiz. Šoreiz nesanāk!
Skolēniem tas ir liels brīnums, viņi aizrautīgi tin to
no
jauna, tin mazāk kārtās un pārbauda, vai šoreiz varēs sazvanīt.
Noslēpums ir tāds, ka telefoni savā starpā sazinās ar
radioviļņiem. Kad telefons ietīts folijā, radioviļņi no ārpuses
nevar tikt tam klāt un paša telefona raidītie signāli “netiek”
ārā.
Un
noslēgumā svarīgs jautājums klasesbiedriem: “Vai jūs atbalstāt
cits citu?” Atbalstam
ir saistība ar spēkiem un svirām. Kopīgi noskatāmies video no
interaktīvā materiāla 2. daļas tēmas “Spēks un ātrums”,
apskatām
simulāciju par ziloņiem
šūpolēs
un izpildām uzdevumu par sviras izmantošanu mehānismos mums
apkārt. Lai pārbaudītu, kā dzīvē uz dzīviem cilvēkiem
darbojas atbalsta spēks, aicinām četrus brīvprātīgos, kuri
centīsies to pierādīt. 6. klases meitenes sadūšojas
veikt uzdevumu. Katra apsēžas uz krēsla, atguļas uz muguras,
balstoties pret nākamās ceļiem, sadod centrā rokas. Trīs krēslus
izdodas izņemt, taču ceturto nu nekādi. Skolniecei ir bail, ka
viņa nokritīs un nespēs noturēties. Tāpēc šis mēģinājums
neizdodas un meitenes ar lieliem smiekliem attopas uz grīdas. 8.
klases puiši ir pārliecinātāki par sevi un uzdrošinās mēģināt.
Viņiem izdodas! Atbalsta punkts ir atrasts,
un viņi noturas bez krēsliem. Cenšoties visiem kopā pavirzīties
pa
apli,
spēki aptrūkstas un atbalsta punkts ir zudis.
Tā
arī laiks nemanot pagājis, skolēni steidzas jau uz nākamo mācību
stundu, iZvaigzne sakārto izmantoto eksperimentu telpu un dodas uz
Raunas ielu 1, kur plašā un interesantā ekskursijā iepazīstas ar
moderno un atjaunoto Cēsu Centrālo bibliotēku. Tam seko gardas
vakariņas un mājupceļš.
Vai
arī tev sagribējās pārbaudīt cietes esamību maizē? Vai
mēģināji ieraudzīt rokā caurumu? Vai lūkojies pēc folijas, lai
ietītu savu mobilo telefonu un censtos to sazvanīt? Varbūt
sarunāji trīs draugus, lai atrastu atbalsta punktus? Eksperimentē,
un dzīve kļūs aizraujoša!
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru